fbpx

Kampania reklamowa – sukces w 5 krokach

Marketing i reklama są obecnie nieodłącznymi elementami funkcjonowania każdego biznesu. Ciężko znaleźć branżę w której przedsiębiorcy nie muszą obawiać się o konkurencję lub nie zmagają się z sezonowym spadkiem sprzedaży. Jedną z metod zwiększenia sprzedaży produktów i usług oraz zaistnienia w świadomości klienta jest kampania reklamowa. Jak stworzyć skuteczną kampanię? Zdradzamy przepis na sukces w 5 krokach.

1. Czemu ma służyć Twoja kampania reklamowa?

Projektowanie kampanii reklamowej należy zacząć od określenia jej celu. Chcesz wprowadzić nowy produkt na rynek? Zwiększyć sprzedaż usługi? Najlepiej sprawdza się praca na celach, które można określić numerycznie – dzięki temu łatwiej zmierzyć czy kampania zakończyła się sukcesem. Polecamy korzystać z modelu SMART, aby określać mierzalne i realne cele. Jaki cel będzie miała Twoja kampania reklamowa? Może to być wzrost rezerwacji o 15% w stosunku do minionego sezonu lub powiększenie bazy mailingowej o 100 nowych klientów.

Jesteś nową marką na rynku? Klienci jeszcze nie znają Twojej firmy? Kiedy poznajesz nową osobę na przyjęciu, nie próbujesz od razu sprzedać jej swoich usług. Zacznij od zapoznania się z klientami – przedstaw się, powiedz kim jesteś i czym się zajmujesz. Klienci muszą poznać markę, aby móc jej zaufać a co za tym idzie, zacząć kupować jej produkty lub wybrać jej usługi. Taka kampania ma na celu wpisać nazwę i logo firmy w pamięć klienta. To pierwszy krok do sprzedaży.

Na tym etapie warto też wybrać narzędzia, dzięki którym sprawdzisz skuteczność kampanii. W marketingu bardzo ważne jest analizowanie tworzonych treści, porównywanie ich i wyciąganie wniosków.

2. Do kogo się zwracasz?

Kim jest Twój klient? Do kogo skierowana jest Twoja kampania reklamowa? W określeniu kim są Twoi klienci pomogą Ci persony – to narzędzie, dzięki któremu możesz stworzyć „archetypy” klientów. Łatwiej skutecznie się komunikować, kiedy wiemy do kogo kierowane są nasze słowa. „Joanna, 29 lat, miłośniczka aktywnego wypoczynku” chętnie skorzysta ze znajdujących się w okolicach Twojego hotelu ścieżek rowerowych. „Tomasz, 46 lat, ojciec dwójki dzieci” zainteresuje się ofertą atrakcji, skierowaną do rodzin z dziećmi. Zdefiniowanie grupy docelowej produktu lub usługi pozwala na dobór języka, którym się posługujemy i wybór odpowiedniego przekazu graficznego. Reklama promująca sposób na rozrywkę dla całej rodziny będzie miała zupełnie inny wygląd niż ta skierowana do klienta biznesowego. Jeśli sprzedajesz proste produkty dla „każdego Kowalskiego”, pamiętaj żeby w kampanii marketingowej podkreślić jej przystępność – znane są przypadki kampanii, które sprawiały, że produkt wyglądał na zbyt drogi albo zbyt tani, tylko dlatego, że fonty i kolory treści były źle dobrane.

Określenie grupy docelowej pomaga też dobrać odpowiednie kanały promocji. Im bardziej sprecyzowana grupa odbiorców, tym większa szansa na sukces!

3. Gdzie będą Twoi klienci? Kiedy tam będą?

Gdzie powinieneś się promować, aby dotrzeć do swoich klientów? Ważne jest wybranie odpowiednich kanałów promocji. Młodzi ludzie chętnie oglądają filmy na Youtube, korzystają z TikToka i Instagrama. Osoby starsze oglądają telewizję, czytają gazety, przeglądają strony z wiadomościami i coraz częściej posiadają też konto na Facebooku. Nawet jeśli będziesz dysponował najbardziej angażującymi materiałami i zjawiskowym profilem na Instagramie, to na nic się one nie zdadzą jeśli Twój klient docelowy nie korzysta z tego serwisu. Jeśli wiesz gdzie są Twoi klienci, wtedy możesz wybrać odpowiednie kanały promocji. Kampania reklamowa może opierać się tylko na obecności w Internecie, ale skuteczniejsze może okazać się połączenie kampanii online z promocją w mediach tradycyjnych czy reklamą w przestrzeni miejskiej. Testuj i analizuj które kanały promocji przynoszą Twojej firmie najlepsze rezultaty.

Pamiętaj również o ustaleniu harmonogramu promocji. Jeśli chcesz wykupić reklamę w telewizji lub w radiu, ważne żeby puszczana była ona w tych godzinach, w których potencjalni klienci mają włączone odbiorniki. Tak samo jest z reklamą w Internecie – przy planowaniu weź pod uwagę harmonogram dnia swojej grupy odbiorców. Kiedy są w pracy lub w szkole, jedzą śniadanie, oglądają wiadomości, wyjeżdżają na weekend nad morze – nie mają wtedy czasu na przeglądanie mediów społecznościowych lub zakupy w sieci. Wiele osób korzysta z Internetu na telefonie lub tablecie zaraz po obudzeniu, w przerwie na lunch i przed pójściem spać. Dopasuj swój harmonogram reklam do harmonogramu dnia swojej grupy odbiorców.

4. Jak zachęcisz klienta do podjęcia działania?

Potrzebujesz komunikatu, który zachęci klienta do dokonania oczekiwanej akcji. Jeśli planujesz promocję w Internecie pamiętaj, aby promowane materiały odsyłały bezpośrednio w miejsce, gdzie klient może podjąć daną akcję. Zdecydowałeś się na kampanię e-mail marketingową? Postaw na krótki komunikat i wyróżnij odnośnik z zawołaniem do działania. Zwykle spotykamy się z hasłami takimi jak „Kup teraz”, „Zapisz się na newsletter” czy „Zarezerwuj pokój”.

Badania wskazują jednak, że skuteczniejsze są Call To Action w pierwszej osobie, na przykład „Chcę zarezerwować pokój” czy „Kupuję”. Ponadto warto przetestować hasła, które będą jasno wskazywały klientowi korzyści płynące z podjęcia działania, jak „Chcę otrzymać 10% rabatu” kiedy rezerwuje pokój lub „Chcę wygodnie podróżować” kiedy kupuje bilet na przejazd z miejsca A do miejsca B.

5. Jak stworzyć skuteczne materiały?

Przygotowanie atrakcyjnych materiałów graficznych i dopasowanie tekstów będzie zdecydowanie łatwiejsze po tym, jak zakończymy wcześniej wymienione etapy przygotowań. Znamy już grupę docelową, więc wiemy jak zbudować odpowiedni komunikat. Pamiętaj, że obraz sprzedaje lepiej niż tekst. Postaw na maksimum grafiki i minimum tekstu – pamiętaj jednak o Call To Action, pokazaniu logo marki oraz krótkim przedstawieniu korzyści wynikających z wykonania akcji.

Nie bez powodu Instagram i Youtube cieszą się tak wielką popularnością. Chętnie oglądamy zdjęcia i filmy. Posty na Facebooku ze zdjęciami i filmami zyskują zdecydowanie większe zaangażowanie niż teksty czy linki. Warto zainwestować w profesjonalną sesję zdjęciową produktów lub film reklamowy. Takimi materiałami promocyjnymi jak aplikacje VR, panoramy sferyczne czy zdjęcia z powietrza kiedyś dysponowały jedynie światowe marki. Obecnie tego typu materiały są na wyciągnięcie ręki – trzeba jedynie wiedzieć jak można je skutecznie wykorzystać do promocji.

Zadajesz sobie pytanie „jakie materiały będą najskuteczniejsze dla mojego biznesu?” Testuj i analizuj. To podstawa marketingowego sukcesu. Z kampaniami reklamowymi jest jak z gotowaniem – nie ma jednego dania, które zadowoli wszystkich. Specjaliści od marketingu są kucharzami, którzy wciąż udoskonalają swoje danie i eksperymentują z różnymi przyprawami. Bazą jest jednak zawsze pięć opisanych przez nas kroków.

Newer Post Newer Post

1 Comment

Leave a comment